Erre a kérdésre egy jó válasz létezik: "Igen, mert megterveztem!"
A marketing egy olyan tudatos folyamat, ami során az érdektelen tömegből érdeklődőket válogatunk ki, majd vásárlóvá tesszük őket, sőt, később akár rajongóvá, márkanagykövetté!
Ebben a folyamatban rengeteg apró kis elem vesz részt, amiknek nem csak működését, de együttműködését is tervezni kell. A weblap csak az egyik eleme az Ön marketingjének.
Az első kérdésem szokott lenni, ha valaki hozzám fordul weblap ügyben, hogy mire akarja használni, mit vár el tőle? A munkát általában egy kis beszélgetéssel kezdjük, amiben nagy vonalakban átvilágjuk az ügyfél marketing és értékesítési folyamatait, hogy megtaláljuk a választ a kérdésre.
Ha már tudjuk, hogy a cég szerkezetébe mekkora és milyen fogaskerék illik (erről szól a bal oldali animáció), utána van értelme csak funkciókról beszélni. Természetesen ezeket már részletekbe menően kell megtervezni. Fontos kérdés az is, hogy milyen hosszú használatra tervezzük a weblapot. Ha egy cég nem változik, formálódik, akkor kezdhetik ásni a sírját, így fontos, hogy egy jövőképet is felvázoljunk és tervezéskor figyelembe is vegyük, hogy a lap együtt tudjon fejlődni a céggel.
Amikor túl vagyunk a funkcionális tervezésen, akkor jön a "pszichológia". Ahogy a bűnügyi filmekben fontos a gyilkos profiljának elkészítése, itt sem elhanyagolható pontosan átgondolni, hogy milyen céllal, milyen típusú ügyfelek fogják felkeresni az oldalt. Hogyan tudnánk nekik hatékonyan segíteni, ha fogalmunk sincs a problémáikról?
David Ogilvy készített egy híres reklámot, ahol egy bizalmatlan vezető ül egy irodai székben és nekem szegezi a kérdést: "Nem ismerem Önt! Nem ismerem a cégét! Nem ismerem a termékeit! Nem ismerem az eredményeit! Nem ismererem a vásátlóit! Nem ismerem a cége történetét! Nem ismerem a cége hírnevét! Nos, mit is akar eladni nekem?"
A weblapok világában, amellett hogy ez mind igaz, néhány kérdés megfordul: "Ismeri a cége/terméke iránt érdeklődőket? Ismeri a problémájukat? Tudja, hogy mit várnak cégétől? Nos, hogyan akar eladni nekik?" Főleg a weblapján, ahol ezeket még csak meg sem kérdezheti.
Ha már mindezekkel tisztában vagyunk, utána kezdhetjük megtervezni azokat a lépéseket amik során a különböző problémájú vásárlókat eljuttatjuk a célukig. Ez még mindig nem vizuális, inkább a weblap szerkezetére vonatkozó kérdés.
Most, utolsó előtti kérdésként merül fel, hogy hogyan is nézzen ki. Ha van a cégnek átfogó vizuális világa (arculata), mindenképpen bele kell illeszteni a weblapot is. Ha ilyen még nem készült, akkor azt sürgősen pótolni kell, különben úgy fog kinézni a cég, mint egy ízlésficamos patchwork munka.
Ha idáig elértünk, akkor most egy kicsit hátradőlhet, mert most már csak a weblapépítő dolgozik, amíg el nem indul a várva várt lap. Itt is igaz azonban a mondás, hogy ha valami véget ér, akkor más elkezdődik, mégpedig az üzemeltetés.
"Szokta Ön az autóját tankolni/tölteni?" Bizonyára, sőt, még olajat is önt bele. Ugyan így van egy elkészült weblap is. Minden bejegyzés, blogszöveg hajtóanyag egyszer elkezd kifogyni, és az olvasók új tartalmakat várnak. Ráadásul, az Ön cége is folyamatosan fejlődik. Mire jó az a weblap ami egy hónapok óta elavult állapotot, termék-, szolgáltatáspalettát mutat? Ezért fontos ezeket már tervezéskor is figyelembe venni, hogy a weblap építő el tudja készíteni azt az adminisztrációs felületet, ahol Ön is bevételszerzésre készen tudja tartani a weblapját.
A további lapokon szeretnék izelítőt adni legújabb munkáimból.